tisdag 18 december 2012

Läkartid

Fick inte alls någon sömn inatt och märkte på mig själv hur irriterad jag var på allt och alla hemma :/
Nässprayen var helt slut och affärerna skulle inte öppna förrän 2-3 timmar senare, panik hade jag hela morgonen :/ ... och Johan var på jobbet så jag kunde inte heller bara ta busskortet och åka in till apoteket inne på stan (den som har öppet dygnet runt...)

Sov i 1 timma då jag hade satt på alarm för att ringa till barnmorskan och fråga vad jag skulle göra, ringa till vårdcentralen sa hon, duh som om att jag inte visste det liksom... 

Så ringde, fick tid till kl 14 och mådde sjukt dåligt över att jag inte kunde andas alls genom näsan och genom att få panik i samband med och gråta var ju inte heller en bra idé då det vart lock i öronen, hemskt var det!

Tur att man är lite på läst innan man går till läkaren nuförtiden, läste om att det skulle finnas någon dunder nässpray samt läste lite vad man kunde göra hemma själv för att lindra det hela plus att Stephie tipsade om att det ska finnas något på recept...
Min läkare som jag fick inne på Carema försökte verkligen intala mig i det hela att det inte finns något annat läkemedel än det jag redan fått tag på; Nezeril (får endast användas i 10 dagar), Renässans "koksaltlösning" tills jag fick panikutbrott framför honom och gjorde honom skraj... DÅ sa han att det kanske finns någon annan lösning och skulle fråga sin kollega och kom tillbaka med att det fanns: Rhinocort Aqua. (Nässpray med innehållande kortison)

Han berättade om att det skulle ta ca 3-4 dagar innan den skulle ge full effekt, men 3-4 timmar innan jag skulle kunna känna någon skillnad, men jag var så desperat i o sova så satt och funderade på hela resan hem ifall jag skulle gå iväg till apoteket här hemma (10 min promenad) och köpa en Nezeril trots att jag inte riktigt får... men som står på bipacksedeln att det är helt ok... Men slutade med att jag gick hem istället, då det var återigen dags för och tömma blåsan :/

Sjukt seg var den! Medicinen... Först så vart hela jag täppt igen, tänkte vilket jävla värdelöst skit jag fick tag i nu men som kände hur det släppte efter 3 timmar och funderade starkt på ifall jag skulle gå till apoteket iallafall, utifall att jag får någon konstig panik attack mitt på natten (?) Men somnade gott och vaknade en timma senare... Med någon konstig reaktion? Hela ansiktet har nu svullnat (läpparna också), hela jag är varm och öm, ingen energi alls... huvudvärk, men hey, täppan är lite halvt borta!
Så ger den en liten chans nu och håller mitt svullna jag hemma...

Trevlig jul det här kommer bli!

Så jahaja, plötsligt så fick man en såndär graviditets-nästäppa då som tydligen ska släppa efter förlossningen. Yipey!

Inga kommentarer: