onsdag 19 december 2012

Hur har jag upplevt graviditeten?

Snart är det över, och kan äntligen börja se tillbaka på mina 9 månader fylld med upplevelser.

Precis som jag sagt tidigare så finns det ingen som förstår en gravid kvinna än en som har varit gravid eller en som är gravid (och då syftar jag på de som är nästan i samma vecka som dig själv), för hur mycket än en bästa kompis som tror sig veta allt om dig, som har lärt känna dig under hela ens liv så kan detta inte jämföras.

Jag märker på mig själv, hur mycket jag dömde mina gravida vänner tidigare, innan jag själv blev och har faktiskt tagit mig modet till att be om förlåtelse, dock så var det bara en...
Det här att man inte kan äta vad som helst, inte dricka läsk, sådant som man har hört runtomkring speciellt från mamma vad man inte bör göra.
För när det kommer till ett sug, så går detta inte att ersättas alls förrän du helt enkelt fått det du kräver.

Det som jag har varit mest irriterad på under hela graviditeten är faktiskt dömande människor, de som säger vad jag inte får göra, just i att de själva har fått höra från någon annan och inte från något de själva tagit reda på.
När det kommer till ämnet: "Vilket sjukhus ska du föda på då?" Det finns så himla mycket att välja på runtom, och det finns så mycket positivt samt negativt hos alla och den diskussionen skulle aldrig någonsin ta slut, känns det som. Men samtidigt så skulle man aldrig låta sig tillåtas att välja ett mindre bra BB så det tar väl minst en timma innan den ena ger upp just på grund av; brist på information.

Jämförelse; jag tycker att du ska sluta klaga, *** har ju haft så mycket värre än dig och den personen är ju si och så. (1. precis som i början av inlägget så avskydde jag hur mycket negativt jag fått höra från personer som försöker sätta sig in i min synvinkel. 2. att många faktiskt tror att alla gravida lider av samma symtom, men så är det helt enkelt inte. Vissa har det vissa inte har, eller att de ena lider mer än den andra. 3. Ogillar du mitt klagande, säg det bara. Så ska jag aldrig mer uttrycka mig igen. 4. När vi ändå håller på så, att förolämpa någon eller som vissa säger sarkasm, är något man aldrig bör eller ska ta upp då hormoner verkligen inte är något man vill leka med.

Även om jag mycket väl vet om att bakom alla dessa irritationsmoment, så finns det kärlek, och man vill en bara väl, men det kan skada ens vänskap så mycket just för att man inte tänker för, eller att man helt enkelt tänker för mycket och bryr sig för mycket. Ett tips till dig som har en vän som är gravid, studera den som du umgås med, ansiktsuttryck, blickar m.m för konflikt är det sista som en gravid vill hamna i och slutar många gånger med att man "lägger allting i hjärtat" och tär väldigt mycket på vänskapet. Sen det bästa av allt: Även om det kanske låter konstigt för dig som inte är gravid men, att få höra "Hur mår du?" det är det bästa som man kan höra.
Och det sämsta? Det är väl när folk går och jämför hur stor/liten mage man har jämfört med någon annan, så därför sluta jämföra!


Inga kommentarer: