tisdag 3 september 2013

Kryddjärpar med ris & tzatziki

Receptet till kvällens middag hittar ni här. Satt och googlade lite på vad man kunde göra för gott utav köttfärs som jag hade i frysen, och när jag hade hittat receptet så var det bara och tina i 1 timma i kallt vatten (visst går det snabbare om man tinar i hett/varmt vatten, men köttet blir lite dåligt än om man tinar i kallt, kallt+kallt= tinings-effekt har mamma lärt mig, något som många kineser känner till, vad jag har märkt...)
Det som användes idag var 400g köttfärs (försöker minska på portionerna nu & äta fler gånger om dagen istället... ) 2 stora teskedar sambal oelek, har ändå tappat smaklökarna någonstans så kan lika gärna öka på det starka lite hihi, 2 pressade vitlöksklyftor.


Stek sedan i margarin. (PS. jag är sååå nöjd med ceramic stekpannan, maten smakade helt plötsligt såå mycket godare...)



Och nu över till tzatzikin, lite gurka, dela på hälften, gröp ur med en liten tesked all "kött" och riv sedan i lagom storlek (ta absolut inte det minsta, kommer bara bli mos av allt annars :s ), när du är färdig med det, lägg gurkan i ett durkslag överdriv en aning med saltet och låt ligga medan du gör i ordning med resten av ingredienserna...

Lägg några klickar av Turkisk Yoghurt i en annan skål, krydda med peppar, vitlökspulver (alt. färsk vitlök OBS! smaken blir mycket starkare då) olivolja, rödvinsvinäger, tillsätt gurkan (Glöm inte att klämma ur all vätska som går att klämma innan du tillsätter den i yoghurten!) och rör om! :)







Inga kommentarer: