söndag 16 september 2012

PIZZA & PIZZASALLAD!

Shit, kan inte riktigt inse att jag faktiskt har varit 17 dagar utan att gå ut i det sociala livet, förutom att jag var på SöS, hos Regina&Krister, och när jag rastat hundarna... Dagarna går så otroligt snabbt!
Även tiden, känns inte sådär äckligt sakta...

Då p.g.a. att jag sover väldigt dåligt på kvällarna... har det nu blivit så att jag håller mig vaken på morgonen och när jag har smält min frukost så går jag och lägger mig igen och vaknar någon gång vid 12-14 tiden sen hittat på någon syssla som att förbereda maten innan älsklingen kom hem från jobbet, dock så var det hans sista dag på ASA i fredags :)

Så i fredags lyckades jag klura ut hembakad pizza med olika fyllningar, samt egen pizzasallad... Googlade runt efter lite mumsiga recept och hittade! Så tänkte dela lite med er ;)


300-500 g vitkål
1½ msk rapsolja
2 msk ättika (12%)
2 tsk strösocker
1 krm svartpeppar
2 krm salt
Ett par stänk av italiensk salladskrydda, oregano och vitlökspulver
Ett par strimlor av inlagd paprika

Strimla vitkålen tunt med hjälp av t.ex. en osthyvel. Lägg den i ett durkslag och häll över kokande vatten, så kålen slaknar en aning. Lägg över den i en skål (inte metall) och tillsätt resterande ingredienser. Blanda väl. Vill man ha kålen ännu mjukare kan man "dunka till den lite" med en mortel, så tränger ättikslagen in lite fortare i kålen. Ställ den kallt och servera tidigast ett par timmar senare, gärna dagen eller ett par dagar senare.


www.lindasmat.blogspot.se - PS. Finns fler grymma recept där på hennes blogg!

Och här är mitt resultat av min alldeles egna pizzasallad! :)


PIZZADEG


Bakpulver 1 MSK
Jäst 25 G
Olivolja 1 MSK
Salt 2.5 KRM
Socker 2 KRM
Vatten 2.5 DL
Vetemjöl special 6.5 DL
Finfördela jäst i en bunke och rör ut i ljummet vatten. Tillsätt olja, salt och socker. 
Blanda ner vetemjöl blandat med bakpulver. 
Arbeta till en slät deg. 
Strö över lite mjöl och ställ att jäsa under bakduk till dubbel storlek. ca 40 minuter 
Smörj formarna eller formen med olja. 
Kavla ut pizzadegen till 2 pizzor eller 1 pizza i samma form som formarna och lägg i botten att jäsa ca 30 minuter 
Grädda i ugn 225 grader ca 20 minuter

Obs! Det står att man kan dela den i 2 delar om man vill, ett tips är att dela den i minst 4 delar och lägga på med olika fyllningar, det blir fortfarande 4 väldigt stora bitar så dela den i 8, om du vill ha lite större än en billy's pan pizza storlek. Själv så tycker jag det är roligare och ha en pizza med olika fyllningar... Favoriterna hemma är:
1. Skinka, Champinjoner
2. Köttfärs (taco-kryddigt), bacon & kläckt ägg på toppen
3. Köttfärs (taco-kryddigt), bacon & chorizo på toppen
4. Köttfärs (taco-kryddigt) & bacon
Och såklart, riven ost ska ju finnas på toppen av all topp!! :)
Älsklingens pizza-bit, pizza nummer 3!



Inga kommentarer: