söndag 9 september 2012

ADOBO (?)

Efter ett x väldigt många gånger har vi pratat om att vilja äta adobo till våra filippinska vänner så har det bara varit ett snack, många som säger typ: Fan det var länge sen! Måste ju komma till er och laga lite mat någon dag! Men det har ju bara varit snack så nu har jag varit duktig och tagit tag i det hela med hjälp av google! Det fanns väldans många sidor ute för receptet men på svenska så var det samma märkte jag ganska snart.

Det vart en heldag i köket, först bakning sen matlagning... Älskling kände igen smaken, men var inte så förtjust av att det var en aning för mycket vinäger så då vet jag typ till nästa gång att lägga i endast hälften av det som står på receptet, för det är verkligen något jag tänker spara ;)

Delar även med mig till den som vill prova ;)


Ingredienser

1.3 kg tjocka revbensspjäll
1 hel vitlök
1 dl soya
1 dl vinäger
1 dl vatten
1 dl 7up eller sprite (själv så la jag aldrig i någon läsk, men prova gärna själva om ni vill!)
1 tsk svart peppar
3 torkade lagerblad
Olivolja
Kokt ägg
Potatisklyftor
(OBS! Jag dubbla mängden på soya, vinäger och andelen vatten + 3 dl vatten då min älskling är väldigt förtjust i sås vilket jag själv tyckte var väldigt nödvändigt till 1.3 kg kött... och det extra vattnet var för att det var för syrligt med all vinäger) Det som är i den feta texten la jag själv till för både jag och Johan tyckte att det vart för köttigt annars och äggen med potatisen var verkligen jättegott! För den som inte är en köttälskare alltså!

Gör så här

Skiva vitlöken och bryn tillsammans med svart peppar och lagerbladen i oljan tills den börjar svettas lite och tillsätt köttet och bryn tills den fått färg.

Häll i vatten, vinäger, soya samt 7up eller sprite.. låt puttra ca 20-30 min eller tills köttet är klart.

Serveras med ris eller bröd.

Kan med fördel marineras i soyan, vinägern och vitlöken en dag i kylen, sila bort vätskan och starta enligt ovan.
www.matklubben.se



Inga kommentarer: